twitter
rss

Acest curs a fost tinut de doamna Renee McDannel, terapeut ocupational, in spatiul Asociatiei Puzzle Romania, din Aleea Istru nr 4, fiind primul curs de informare si ajutorare a parintilor cu copii cu autism din Sectorul 6 si nu numai. Urmatoarele cursuri vor fi cele axate pe limbaj si joaca.

Am fost cam 12 parinti, toti avand copii cu diverse probleme de alimentatie: nu mananca deloc carne, sau fructe, prefera anumite texturi si culori ale alimentelor.

Cursul a fost inceput cu o scurta descriere fiziologica a aparatului fonoarticulator si digestiv, adica: buzele, maxilarul, dintii, limba, muschii esofagului, etc.

Inghititul presupune cateva lucruri esentiale: pozitia corecta a intregului corp in timpul mancatului, pozitia buzelor, controlul limbii, reflexul de inghitire.

Administrarea antibioticelor la varste foarte mici poate afecta sistemul digestiv.

Pot exista probleme fizice care pot crea probleme de alimentatie, unele fiind refluxul faringian, creat de gastrita, muschii peristalt insuficienti dezvoltati. De asemenea alergiile la gluten si caseina trebuiesc depistate corect prin analize specifice. A ramas sa ne anunte data viitoare unde anume se pot face si la ce doctor, eventual costuri.

Un test simplu pentru depistarea problemelor legate de controlul gurii este acela cu apa. Daca apa se va prelinge pe langa colturile gurii, inseamna ca cel mic nu poate inchide etans buzele, in jurul paharului, iar daca se va ineca cu apa, inseamna ca nu stie cum sa inchida caile respiratorii in timpul bautului sau mancatului.

In orice caz, masa trebuie sa fie un moment de socializare, contact vizual, incredere in cel care ne hraneste, in cazul celor mici. Si murdarirea e buna, pentru ca astfel copilul experimenteaza texturi, mirosuri si gusturi diferite.

Secretul introducerii alimentului dorit este acela de a-l baga in cantitati foarte mici si treptat in mancarea preferata a copilului. Acest proces poate dura si 3 luni. Important este ca incet incet se va obisnui cu noile texturi sau mirosuri, chiar daca la inceput le va detecta foarte repede si le va indeparta.

In afara ritualului mesei, sunt recomandate exerciti pentru gura: mestecat jucarii de cauciuc pentru dezvoltarea masticatorilor, retinerea apei in gura si apoi scuiparea ei, fara a inghiti nici o picatura, pentru un mai bun control al musculaturii gurii, exercitii pentru limba, desfacerea semintelor fara ajutorul mainilor, doar cu limba si dinti.

Pentru educarea olfactiva si acceptarea unor anumite arome se recomanda expunerea treptata si de scurta durata la stimulii olfactivi respinsi de copil pana acum, si asocierea lor cu activitati placute si stimulante.

Pentru obisnuirea cu noile texturi, copilul va trebui mai intai sa le accepte si tactil, in cazul fructelor se vor juca cu ele si le vor taia cu cutitul de plastic in felii subtiri si apoi mici mostre se vor insera in alimentele preferate, prezente si ele la experiment.

Pentru copiii mari povestile sociale sunt foarte bune, mai ales pentru cei care rontaie mereu cate ceva, sau fac excese alimentare. Cand eram eu mica, erau povesti de genul Lenuta a mancat prea multe mere si i s-a facut rau. Ideea este ca in povestea, pe care o construieste fiecare parinte impreuna cu copilul sau, de preferat si prin desen, sa se stabileasca niste limite: Atatea mere sau biscuiti poti si trebuie sa mananci, repetate zilnic pana cand va interioriza aceste reguli si le va respecta automat.

Cel mai interesant a fost faptul ca am exersat chiar noi feluri de a inghiti, de a hrani pe altcineva si de a fi hraniti, folosindu-ne de apa, iaurt, fulgi de porumb. A fost chiar distractiv si mai ales educativ.

De abia astept urmatoarele cursuri. Pe vinerea viitoare, cu alte detalii.

2 comments:

  1. Sa vedem si efectele acum. Dar mai dureaza.

  1. Am inceput deja cu bomboanele gumate pentru dezvoltarea musculaturii maxilarului, cu rosul urechilor iepurasului de plastic si cu mancatul mai incet si cu grija.

Related Posts with Thumbnails