De cele mai multe ori il intrebam Vrei? Da sau nu?, iar el imi raspundea Da-Nu. Nu facea inca diferenta intre cele doua cuvinte. Si de ce sa nu recunosc, am profitat de acest lucru, pentru a-l determina sa accepte si lucruri pe care nu le-ar fi facut daca ar fi constientizat puterea acestor cuvinte, inclusiv mancatul diferitelor lucruri si acceptarea unor haine noi.
De cateva zile, Dani a inceput sa foloseasca corect aceste cuvinte, mai ales Nu. Cand vreau sa-l culc la pranz, imi spune raspicat NU doame-Dani nu doarme. Si ii respect dorinta. La fel spune si cand Mircea vrea sa doarma, iar Dani vrea sa se mai joace putin cu el: Miha nu doame-sa nu doarma Mircea, si Coala Miha-scoala-te Mircea.
Acum foloseste in mod frecvent Nu, mai ales cand nu vrea sa manance lapte, dimineata. Ii spune bunicii Nu apte-nu lapte. De asemenea cand il intreaba tata daca vrea sa-i citeasca el o carte seara, Dani raspunde Nu, chitete mama-Nu, sa citeasca mama.
Imi doresc din tot sufletul sa foloseasca si pronumele Eu si Tu, corect. Dani vorbeste despre el la persoana a 3-a. Mi s-a spus ca o sa mai dureze ceva timp, pana se va identifica drept entitate separata de mine, un sine independent. Si despre mine vorbeste la persoana a 3-a sau la modul imperativ. Nu stiu cum au rezolvat alti parinti cu copii autisti, aceasta problema, sau daca exista o solutie ce poate fi aplicata. Daca da, va rog sa mi-o impartasiti si mie.
10 June 2009 at 06:37
Felicitări pentru "Da" şi "Nu".
Este un important pas înainte. Acel "Da-Nu" răspuns dinainte era de fapt ecolalie. Şi faptul că nu alegea dintr-o alternativă cu 2 variante era o problemă specifică autismului (autiştii au probleme cu expresiile cu "sau").
Nu prea aveţi cum să acceleraţi folosirea lui "Eu" şi "Tu". De învăţat îl puteţi învăţa, dar de folosit corect le va folosi când va fi pregătit potrivit dezvoltării sale. "Eu" şi "Tu" e legat nu mumai de self-identification ci şi de "change of perspective".
Un exerciţiu pentru a-l învăţa "Eu" şi "Tu" este să faceţi arătat cu degetul. Dani trebuie să aibă motor şi verbal imitation skills.
Faceţi aşa: arătaţi cu degetul spre dvs. şi ziceţi "Eu!". Apoi îi modelaţi mâna să arate spre el şi să spună "Eu!".
Apoi arătaţi spre el şi spuneţi "Tu!". Modelaţi-i mâna să arate spre dvs. şi să spună "Tu!".
Repetaţi alternativ de mai multe ori şi apoi faceţi treptat fading la arătatul dvs. din mână.
Va trebui ca doar prin îndemn verbal Dani să arăte spre sine zicând "Eu" şi spre dvs. zicând "Tu".
În felul acesta va prinde ideea de "Eu" şi "Tu", însă va trece timp până când le va folosi în mod funcţional.
Mult succes!