Am primit de la sotul meu o carte de psihologie a dezvoltarii personale. Scoasa la Editura Tehnica, Bucuresti, 2000, cartea psihologia dezvoltarii, de Ann Birch, studiaza modificarile psihologice care au loc incepand de la nastere si pana la batranete.
Se crede ca cele mai importante schimbari sunt in copilarie si adolescenta, de aceea majoritatea cercetarilor se concetreaza pe aceste perioade.
Exista trei influente majore asupra dezvoltarii: varsta, contextul istoric si evenimentele de viata fara un caracter specific ( divort, accidente etc). Evident ca fiecare influenta este determinata prin interactiunea factorilor biologici cu cei ambientali.
Primul capitol se refera la dezvoltarea relatiilor timpurii. Se pune accent pe imitatia modelor.Sunt prezentate, pe scurt, principalele teorii legate de dezvoltarea atasamentului. In general exista 3 tipuri de comportamente, primul este atasamentul caracterizat de insecuritate sau anxios, evitant,cand copilul nu pare afectat de absenta mamei, ignorand-o, al doilea este atasamentul caracterizat de securitate, cand copilul exploreaza in absenta parintilor, desi este afectat de separarea de mama, iar al treilea comportament este cel ambivalent, copilul cauta dar si respinge contactul cu mama. Aceste comportamente apar datorita mediului familial.
Activitatile de joc au si ele un rol important in dezvoltarea personala. In carte sunt prezentate cateva studii asupra activitatii de joc.
Se crede ca cele mai importante schimbari sunt in copilarie si adolescenta, de aceea majoritatea cercetarilor se concetreaza pe aceste perioade.
Exista trei influente majore asupra dezvoltarii: varsta, contextul istoric si evenimentele de viata fara un caracter specific ( divort, accidente etc). Evident ca fiecare influenta este determinata prin interactiunea factorilor biologici cu cei ambientali.
Primul capitol se refera la dezvoltarea relatiilor timpurii. Se pune accent pe imitatia modelor.Sunt prezentate, pe scurt, principalele teorii legate de dezvoltarea atasamentului. In general exista 3 tipuri de comportamente, primul este atasamentul caracterizat de insecuritate sau anxios, evitant,cand copilul nu pare afectat de absenta mamei, ignorand-o, al doilea este atasamentul caracterizat de securitate, cand copilul exploreaza in absenta parintilor, desi este afectat de separarea de mama, iar al treilea comportament este cel ambivalent, copilul cauta dar si respinge contactul cu mama. Aceste comportamente apar datorita mediului familial.
Activitatile de joc au si ele un rol important in dezvoltarea personala. In carte sunt prezentate cateva studii asupra activitatii de joc.
Capitolul despre devoltarea cognitiva, se bazeaza pe teoria lui Piaget, prezentata pe scurt. Noile teorii, a lui Vigotsky si Bruner, cerceteaza dezvoltarea cognitiva in contextul social. Ideea centrala a lui Vigotsky este zona de dezvoltare proximala. Stimularea copiiilor, de catre adulti, este foarte importanta. Vigotsky nu crede ca un copil trebuie sa fie apt, asa cum spunea Piaget, pentru a invata ceva nou. Astfel un copil poate invata sa scrie si sa citeasca si inainte de varsta de 7 sau 8 ani.
Bruner prezinta cele 3 modalitati de reprezentare interna a mediului, la copii: reprezentarea enactiva, unde gandirea este bazata pe actiuni fizice ( perioada bebelusilor, dar si automatizarea unor deprinderi ca inotul, ciclismul etc), reprezentarea iconica, imaginile mentale ( vizuale, auditive, olfactive si tactile), si ultima este reprezentarea simbolica.
Un subcapitol este dedicat masurarii inteligentei si teoriilor inteligentei. Sunt dezbatute influentele ereditatii versus mediu.
Sunt trecute in revista teoriile privind achizitionarea limbajului: teoria invatarii a lui Skinner si cea nativista a lui Chomsky.
Abordarile dezvoltarii sociale prezinta teoria lui Freud( centrata pe dezvoltarea emotionala), teoria invatarii ( conditionarea clasica la copii, conditionarea operanta-evidentiaza rolul central al intaririi si imitarea moidelelor) si teoria dezvoltarii cognitive( pune accent pe comportamentul social si emotional in dezvoltarea proceselor de gandire si in explorarea obiectelor).
Este dezbatuta si problema dezvoltarii genului: identitatea de gen, diferentierea genului si factorii care-l influenteaza.
O alta problema dezbatuta este teoria gandirii.
Cateva pagini, la sfarsit, se refera si la perioada adolescentei si maturitatii( teoria lui Erikson). Sunt prezentate studii asupra starilor conflictuale din adolescenta.
O recomand tuturor celor interesati, desi cartea este mai degraba conceputa ca un curs de psihologie, cu termeni de specialitate, dar mi s-a parut foarte buna pentru trecerea in revista a celor mai importante studii efectuate pentru fiecare problematica in parte.
Bruner prezinta cele 3 modalitati de reprezentare interna a mediului, la copii: reprezentarea enactiva, unde gandirea este bazata pe actiuni fizice ( perioada bebelusilor, dar si automatizarea unor deprinderi ca inotul, ciclismul etc), reprezentarea iconica, imaginile mentale ( vizuale, auditive, olfactive si tactile), si ultima este reprezentarea simbolica.
Un subcapitol este dedicat masurarii inteligentei si teoriilor inteligentei. Sunt dezbatute influentele ereditatii versus mediu.
Sunt trecute in revista teoriile privind achizitionarea limbajului: teoria invatarii a lui Skinner si cea nativista a lui Chomsky.
Abordarile dezvoltarii sociale prezinta teoria lui Freud( centrata pe dezvoltarea emotionala), teoria invatarii ( conditionarea clasica la copii, conditionarea operanta-evidentiaza rolul central al intaririi si imitarea moidelelor) si teoria dezvoltarii cognitive( pune accent pe comportamentul social si emotional in dezvoltarea proceselor de gandire si in explorarea obiectelor).
Este dezbatuta si problema dezvoltarii genului: identitatea de gen, diferentierea genului si factorii care-l influenteaza.
O alta problema dezbatuta este teoria gandirii.
Cateva pagini, la sfarsit, se refera si la perioada adolescentei si maturitatii( teoria lui Erikson). Sunt prezentate studii asupra starilor conflictuale din adolescenta.
O recomand tuturor celor interesati, desi cartea este mai degraba conceputa ca un curs de psihologie, cu termeni de specialitate, dar mi s-a parut foarte buna pentru trecerea in revista a celor mai importante studii efectuate pentru fiecare problematica in parte.
20 October 2009 at 15:29
Felicitari pentru recenzie, ma bucur ca ti-a placut.