Desen. Orice fel de desen. Dar mai ales facut de un copil. Este atat de important pentru a-ti intelege copilul si mai ales pentru a comunica cu el atunci cand doar simplele cuvinte nu razbat pana in lumea lui. Ma refer la lumea unui copil cu autism sau in cel mai fericit caz cu note sau elemente autiste.
Fara sa stiu ca propriul meu copil ar avea probleme de perceptie si intelegere, si mai ales linistita de vesnica povata ‘lasa copilul in pace ca nu are nimic, o sa invete singur si mai ales ca e baiat, va vorbi mai tarziu ‘ am ignorat unele semne evidente ale unei tulburari de dezvoltare.
Norocul meu a fost ca, inconstient, m-am apucat sa-i desenez pe o tablita magnetica, cateva desene schematice facute din forme geometrice simple. Casa facuta dintr-un patrat mare, un triunghi, un dreptunghi si doua patrate mai mici si nelipsitul cos pe unde iese fumul. L-a impresionat, avea un an pe atunci. Aproape in fiecare zi am desenat iar el se uita cuminte la liniile acelea lungi. La ele se uita mai mult decat se uita in ochii mei. A fost punctul de plecare in stabilirea unei comunicari prin imagine. In acest fel a asimilat unele obiecte, in varianta grafica pentru ca obiectele reale nu-l atrageau, le ignora. Incetul cu incetul casa, pisica, floarea, soarele, luna si stelele au fost recunoscute si in forma lor naturala. In mod normal un copil observa lucrurile din jurul lui, le atinge, le miroase si treptat asociaza obiectului un cuvant pe care il aude mereu, folosit doar pentru a desemna acel cuvant.
La varsta de un an, pana la doi ani chiar, este etapa cand un copil deseneaza linii fara intrerupere si in toate directiile. Etapa mazgalelilor este foarte importanta, ia contact cu un creion, instrument care actioneaza si transforma foaia sau tabla, si este pentru prima oara obligat sa-si restranga aria vizuala si de actiune, tabla sau foaia reprezentand un decupaj focalizant.
Unii cercetatori spun ca ar exista o concordanta intre primele mazgaleli si invatarea mersului.
Etapa mazgalelilor are mai multe faze : in prima faza, de la aproximativ 1 an pana la 1 an si jumatate, copilul este expansiv, umple toata foaia cu linii apasate, tinand creionul strans ca pe un bat. In cea de-a doua faza, de la 1,5 ani pana la 2 ani, se observa aparitia intentiei, copilul vrea sa imite scrisul adultilor si in ultima faza care se intinde pana la 3 ani, observam aparitia cercurilor neinchise, neterminate, adevarate loopuri, tot in incercarea de a imita scrisul celor mari.
30 March 2009 at 13:43
Felicitari pentru inceput. Arata bine (nu stiu cine l-a aranjat asa, dar se citeste usor si placut) si sper sa nu te opresti dupa cateva postari. :)
Mai ales ca este un subiect dificil si dureros pentru multi parinti. Ar putea gasi aici sfaturi utile.